Sailor Moon

About Me

My Photo
kota bharu, kelantan, Malaysia
Pengetahuan yang alahkadar ini ingin ku kongsikan bersama semua dan harap menambah pengetahuan dalam bidang ini melalui tunjuk ajar kamu semua .

Sunday, November 28, 2010

hunting snake head la pulak...

"mancing mancing mancing......" itu sahaja yang biase aku dengar dari kaum keluarga dan juga sahabat sekeliling ku.... "ko xde keje lain ke??" pun biase aku dengar jugak.... "baik ko buat bende lain yang berfaedah..." mancing??? ape faedah mancing?? ape lebih sangat mancing bagi kita?? sanggup g mancing jauh2, balik lewat malam.. kadang2 x balik... semua 2 da biase aku dengar.. kadang2 bile di pikirkan betul jugak kate mereka 2.... tp aku ape peduli.... g mancing lg bagus....

cakap pasal mancing.... aku skang da beralih semula ke alam memburu spesis pemburu di perairan air tawar,,, bujuk, haruan, toman dan ikan ubi yang menjadi sasaran..

Wednesday, September 8, 2010

selamat hari raya woi sex2 ngail..


alola.... x de weh nok update blog loni... bizi tlajok nah... petey tdo.. male tgu lailatul kada.... xdop ha la deh.. rayo bia sapa drumoh laa

Sunday, June 6, 2010

gamefish belukang???

hari cuti keputeraan agung ku gunakan sebaik mungkin untuk memenuhi kehendak hati dalam kegilaan hobi memancing ni...

aku mempunyai teman baru dalam arena memancing ini... lone rangger bertemu lone rangger.... maka jadi la gila... selama hampir 3 minggu kami berentap tanpa rehat... setiap hari selepas waktu bekerja kami terus ke kemasin untuk memancing... setiap trip kami rancang dengan baik apakah permainan untuk hari ini.... siakap telah kami tumpaskan, kerapu telah kami daratkan, trip gelama berjaya, tapi hanya barakuda yang kami tidak berjaya tumpaskan... telah 2 kali ia memakan umpan namun tali utama yang di kerat rakus...

pada hari keputeraan agung baru lepas, kami ke kemasin lg untuk menebus kekalahan kami tempoh hari,,,, namun air surut dengan teruk dan arusnya pula deras dan tidak menentu.... jadi kami batalkan hasrat untuk menewaskan barakuda dan gantikan dengan permainan gamefish belukang atau ikan duri... hanya untuk berentap dan lepaskan kembali..

kami beralih ke muara bahagian dalam kemasin.... anak ikan kami kail dahulu untuk di jadikan umpan.. bila umpan dilabuhkan,,,,,,, kami menanti dengan penuh gelisah kerana belukang terkenal dengan kerakusan dan kekuatan tenaganya...

tiba2 kedengaran bunyi drag yang sangat kuat menandakan ikan bersaiz besar yang memakan umpan... batang pancing ku terjungkit naik ditarik ikan berkenaan.... sebelum sempat batang pancing ku terjun lari di bawa ikan di dasar, aku terus sambar dan bermulalah pertarungan sengit antara spesis darah sejuk dan spesis berdarah panas... hampir 2 minit bertarung, belukang 4kg dinaikkan.... setelah ikan di lepaskan semula ke laut, sebelum sempat kami melabuhkan punggung untuk berehat umpan rakan ku pula di larikan ikan, namun nasib tidak menyebelahi kami....

penantian seterusnya tidak lama, sebelum sempat aku berehat menghilang kan penat lengan, pancing aku yang ke2 pula berkukuk memberitahu ikan sudah mengena..... maka.....

video

ikan tidak dapat di daratkan kerana pak cik yang datang membantu seolah tidak sedar perbuatannya itu adalah salah.... aku hanya bermain dengan hanya menggunakan tali tangsi dan perambut 20lb.... langsung tidak dapat menampung berat ikan didarat... beliau cuba menaikkan ikan ke jeti dengan menarik tali utama yang halus... sebelum sempat aku mencapai ikan di air,, tali perambut sudah putus dan bersoraklah ikan lari membawa mata kail di mulut.....

aktiviti memancing kami tidak dapat diteruskan lagi kenara kuala yang sibuk dengan bot keluar masuk untuk mencari rezeki di laut lepas...

Thursday, May 20, 2010

JOM MERIAHKAN PESTA JOTAN PANTAI IRAMA 2010

TARIKH : 12 JUN 2010
MASA : 8.00 - 11.00 PAGI
TEMPAT : PERSISIRAN PANTAI IRAMA BACHOK
(Kaunter pendaftaran dibuka jam 7.00 pagi di Dataran Perahu / tiket juga boleh diperolehi di pejabat tanah dan jajahan bachok dan semua pejabat penggawa daerah di jajahan)

YURAN PENDAFTARAN : RM40.00 (Satu Joran)

HADIAH
JUARA ~ RM5000
NAIB JUARA ~ RM3000
KETIGA ~ RM1000
SAGUHATI ~ RM100 X10 peserta


SYARAT-SYARAT DAN PERATURAN
1. satu Joran Satu Hadiah
2. Juara Bardasarkan Tangkapan Terberat
3. Sebarang Bantahan Dikenakan RM50.00 (10 Minit Sebelum Keputusan)
4. TERBUKA UNTUK SEMUA
5. Semua Ikan Diambil Kira KECUALI IKAN BUNTAL
6. Ikan Yang Dipancing Pada Masa Ditentukan Sahaja Akan Diambil Kira

CABUTAN BERTUAH
1. MOTOSIKAL
2. KOMPUTER
3. PETI SEJUK
4. TELEVISION
5. MESIN BASUH
6. TELEFON BIMBIT
7. PEMAIN DVD

untuk keterangan lanjut sila hubungi:
En. zamri - 017-9651139
En Farid - 013-9888870
Pn. Baizura - 012-9651101

Wednesday, April 28, 2010

trip 2(april) 2010 suksesss



Ketika tengah seronok melayan tarikan si haruan di hujung perambut kail, tangan ku terhenti mengarau keliki untuk menjawab panggilan dari seorang rakan ku, telefon genggam ku keluarkan dan trus menjawab panggilan tersebut.
member : assalamualaikum Dato' K
aku : mulaikumsalam Dato' Azhar Mansor
member : kat mane ni?
aku : mancing kat sungai dato...
member : apa barang mancing kat sungai... meh mancing kat laut china selatan..
aku : bila?
member : kejab lagi abg smpai kat umah amik K..
aku : OK....

Setelah perbualan yang tidak sampai seminit tadi tamat segera ku sambung kembali kerja ku tadi untuk mendaratkan haruan sungai Tochong.setelah ikan ku lepaskan semula ke sungai, aku terus bersiap pulang kerumah untuk membuat persiapan untuk memancing di laut pula..
sesampainya di rumah, ketika sedang mengumpulkan perkakas kelaut, terdengar suara ibu ku menyapa dengan hairan... "ai??? baru balik sungai nak sambung di laut pula??"........... "ha'ah...." jawabku ringkas.. "ngan sape" soal ibu ku lg. "ngan Ang Ha"jawabku..

Tanpa sebarang perancangan, perkakas pn ala kadar sahaja, persediaan fizikal pula tidak cukup, aku teruskan juga untuk berentap di laut china selatan. setelah hampir 1jam perjalanan di lautan luas aku mula rasa tidak sedap kerana persediaan fizikal aku tidak cukup untuk berhadapan kocakan ombak laut... perut kosong, tidur yang tidak mencukupi serta badan yang penat menyumbang ketidakselesaan berada di lait lepas. rasa mual dan sendawa yang kuat menambahkan lagi simtom mabuk laut... untuk mengelak keadaanku menjadi lebih teruk, aku memaksa diriku untuk muntahkan segala yang membuat badan tidak selesa...

Umpan anak tambam hidup kami dapatkan di unjam laut kemasin, hasil untuk makan juga banyak seperti kembung, selar, biji nangka dan sebagainya. tenggiri juga galak memutuskan apolo kami. ketika aku sedang menaikkan apolo aku, terasa ada sediatu yang agak besar dihujung mata kail apolo ku.. untuk menyelak ianya putus atau patah pada mata, aku hanya layan sahaja arah tuju dan kehendak ikan itu, terkejut besar aku dan rakan-rakan bila kelihatan tenggiri bersaiz mega yang mengkut mata poloku hingga ke tepi boat. mungkin terkejut melihat kami, kan tenggiri tadi terus menjunam semula ke dasar laut dan memutuskan perambut polo ku. di unjam tersebut, 3 ekor tenggiri bersaiz sederhana dalam lingkungan 3-6 kg dinaikkan. seekor haruan tasek 6 kg juga berjaya dinaikkan.

Pada sebelah malam pula kami hanya mencandat sotong. ketika itu keadaanku sudah tenat..... mabuk lautku menjadi-jadi.. hanya tidur dan memejamkan mata. aku akan muntah bila bagun dari tidur. namum aku tetap teruskan juga perjuangan ku untuk mengutip hasil laut kelantan. aku kembali gagah bila sotong berada di hujung mata candat.. begitulah aku memancing sambai ke pagi... baring dengan mata yang terpejam tetapi tangan ku aktik menghenjut pancing untuk mencandat. segala ejekan rakan ku buat tak hirau asal aku dapat sotong. walaupun mencandat sambil tido...

Pada keesokan harinya, kami berubah kelubuk lain untuk berentap dengan penghuni dasar laut kelantan. namun hampa kerana dasar laut amat sunyi sekali.... tiada ikan yang sudi menjamah umpan.... tetapi lain pula cerita di bahagian atas,,, ikan tenggiri bagai mengamuk minta diberikan makan.... aku hampir kesemua rakanku bermain dengan ikan atas dengan cara mengambu atau menggunakan pelampung,,, namum aku tidak dapat turut serta kerana masih tidak boleh berdiri atau duduk... jadi aku hanya menggunakan umpan sotong mati dan hanya memancing dasar... suasana di belakang boat riuh rendah kerana 3-5 kali tenggiri membaham umpan manum berjaya meloloskan diri... tiba-tiba suasana riuh kembali dengan naiknya tenggiri seberat 15kg... aku bangun antuk turut melihatnya namun apabila aku bangun,,, segala isi perut aku keluar sehingga hanya angin yang tinggal..

Oleh kerana di dasar tiada ikan yang sudi menjamah umpan... jadi aku mengambil keputusan untuk menggunakan teknik 'jigging' dengan hanya mengunakan umpan itu... setelah hampir 10minit aku menarik dan menjatuhkan kembali umpan... tiba-tiba tali pancingku ditarik rakus turun ke dasar laut... ketika itu aku bagai tidak merasa berada di laut... aku kembali gagah melayan ikan di hujung pancing... setelah lebih kurang 4-5 minit bermain tarik tali dengan ikan misteri maka tahulah aku bahawa ianya adalah barakuda yang di anggarkan 7kg oleh tekong boat kami... apabila ikan di naikkan dan di simpan di dalam bekas sejuk... aku kembali ke keadaan asal aku... oleh kerana aku sudah berpuas hati dengan hasil pancing kau... jadi aku hanya tidur sahaja..

Tiba-tiba....... aku terasa akan perubahan pada alam sekeliling,,, udaranya terasa sangat nyaman... segar.... dengan serta merta aku menjadi segar dan kembali gagah seperti tiada apa yang berlaku sebelum ini... rupa-rupanya, aku sudah dapat melihat batu tambang kuala kemasin.... aku bertanya mereka adakah ada menewaskan ikan tetika aku tidur?? mereka hanya menggeleng dan tekong memberitahu seekor tanggiri bersaiz kecil sebesar lengan dewasa dinaikkan tetika perjalanan pulang dengan kaedah "trolling"

Walaupun trip kali ini tidak tercapai misinya iaitu memburu ebek... namun boleh dikira suksess dengan membawa pulang 4 ekor tenggiri, seekor haruan tasik, seekor barakuda, dan hasil candat yang banyak.

Walaupun hanya memancing dalam keadaan tidur.. aku membawa pulang 6 kg sotong dan seekor barakuda seberat 7kg tau... hahahhaaa



########ni la bambar ikan 2... brother ni yang naikkan... korang leh tgk kat facebook "Jai MuhdZailani Bin Abdullah".................#######

Saturday, April 24, 2010

kerja2 menulis blog terbatas

fuh lame btol alu x bercerita ni.... da lme aku x blagak kat cni... disebabkan aku terlalu sibuk sehingga aku mengabaikan blog aku ini ... haduuhh... tambahan pulak kabel telekom plak kene curik jd secara otomatik tenet x menjadik.. so aku nk bkk facebook pn xleh ni kan lagi nak menulis blog...
sebenarnya bnyak cite aku nak blagak ni... tp xde mase... line tenet pn xde... klu nk di ikutkan hati mmng aku nak blagak ngan hasil pancing aku... siakap dah ku buru, sotong dah ku candat, barakuda dah ku tumpaskan, ebek dah ku daratkan, ikan air tawar 2 lg lah....
halahai ble la aku nak start blagak balik kat internet ni agaknya la...
tunggu aku jd bos kot???

Tuesday, February 16, 2010

trip sulung 2010 gagal

06/02/2010 bersamaan hari sabtu.. tiba hari yang dinantikan setelah 2 bulan perancangan dan persiapan dilakukan untuk berentap dengan isi dasar laut kelantan. setelah semua berkumpul, aku dikejutkan dengan penambahan pada umpan kami. 50 ekor udang hidup saiz mega (sejengkal panjang/sebesar ibu jari kaki dewasa) telah dibeli. ini bermakna aturcara trip juga kan berubah. selama 2 bulan perancangan di ubah dengan penambahan umpan udang hidup.
aturcara trip yang sedia sudah lengkap iaitu -petang selepas bertolak-cari umpan(apolo),-malam-cantad sotong(umpan&makan),-pagi keesokan hari-mancing.. oleh kerana takut udang mati sebelum keesokan harinya maka mereka membuat keputusan untuk terus ke lokasi untuk berentap dengan penghuni dasar Karang Payung (ebek). Dengan hati yang tidak rela aku mengikut sahaja keputusan ramai. dengan cuaca yang tidak bagus tambahan pula ombak yang masih mengganas, perjalanan masih lg diteruskan. aku kuatir kami akan berputih mata kerana ikan jarang makan pada sebelah petang.
setelah sejam perjalanan aku mula berasa mual akibat pukulan ombak yang bagai menggoncang dunia. 3 orang sudah kecundang dan hanya baring kaku tidak bermaya. yang lain hanyut membuang isi perut di lautan luas, aku juga tidak ketinggalan manum aku masih dapat bertahan.
sesampainya di lokasi, umpan dicampakan dengan hati yang tidak puas dan merajuk... tambahan pula dengan arus yang sangat kuat sehingga kami terpaksa mengunakan 2 pembarat bersaiz 9.... beratnya sahaja membongkokan batang pancing. namun hanya seekor barakuda saiz sederhana di naikkan, itu pun hanya bernasib baik kerana rakanku tidak menggunakan perambut dawai dan mata pancing hanya terkena pada hujung mulut ikan. umpan hanya habis dikutis ikan kecil, ikan dedingkis barangkali.
malamnya kami beralih ke kawasan lain untuk memancing dan mancandat, kedua-dua cubaan mamancing dan mencandat sotong gagal kerana arus sangat kuat tambahan pula sotong bermain di bahagian darat pada cuaca begini. kedudukan kami pula sudah jauh de tengah lautan bergolora. agak mustahil untuk mendapatkan tambam hidup pada kawasan benini.
kesesokan harinya kami kembali ke lokasi untuk memancing dengan hanya berumpankan sotong yang di bawa (sotong pasar). cuaca masa itu sangat baik namun ketiadaan umpan hidup. umpan dilabuhkan namun hanya mata kail yang tinggal kerana di makan ikan kecil. akan tetapi bot-bot disebelah galak menaikkan ebek bersaiz mega dengan berumpankan sotong hidup. seekor demi seekor mereka tawan namun kami hanya menjadi tukang sorak... hureiii... hureii.... bot lain dapat ikan... tapi kita semua??
tekong mancadangkan kami beralih kekawasan lain untuk mencuba nasid. dilokasi itu hanya cupak sahaja yang di naikkan... seekor anak kerapu juga sudi menjamah umpan rakanku.. aku pula hanya memancing ikan dingkis untuk sengaja memerli mereka. hasil kami pada trip itu hanya dengan membawa pulang sedikit cupak, seekor barakuda, seekor anak kerapu dan beberapa ekor ikan dingkis hasil aku memaning.