Sailor Moon

About Me

My photo
kota bharu, kelantan, Malaysia
Pengetahuan yang alahkadar ini ingin ku kongsikan bersama semua dan harap menambah pengetahuan dalam bidang ini melalui tunjuk ajar kamu semua .

Tuesday, July 28, 2009

Memancing adalah acara tarik tali???

Sukan memancing merupakan sukan bertaraf antarabangsa yang kian diminati ramai, tidak kira tua atau muda, kecil atau besar, lelaki atau perempuan,, semuanya pasti tahu apakah itu sukan memancing....

Akan tetapi, tahukah anda bahawa memancing ini memerlukan kesefahaman dan kerjasama antara dua pihak yang berlainan spesis...... Ramai yang di antara kaki pancing yang beranggapan bahawa memancing ini merupakan permainan tarik tali antara spesis berdarah panas "manusia" dengan spesis berdarah sejuk "ikan".. Sebaik sahaja si ikan membaham umpan, maka mereka umpama berada di medan sukan tarik tali... si ikan melarikan umpan sekuat hati, manakala si kaki pancing membalas tarikan si ikan dengan karauan kelikinya dengan sekuat hati tanpa mengira ketegangan yang di tanggung oleh tali utama dan perambutnya... Seringakali apabila acara ini berlangsung, berlakunya kemalangan dan kecelakaan yang tidak diingini seperti tali utama/perambut putus, mata kail patah/lurus, ikan dapat melepaskan diri kerana mata kail tanggal serta batang pancing/rod patah kerana tidak dapat menahan bebanan yang tinggi..

Semua masalah tadi berlaku adalah kerana sifat kaki pancing itu sendiri.. walhal mereka telah menggunakan alatan yang mahal dan berteknologi tinggi.. tetapi masalah tadi masih juga berlaku.. Dalam fikiran mereka terselit teori yang mereka sendiri tidak pasti.. "Aaahh.!! Aku menggunakan tali tangsi 50 pound, keliki ABU GARCIA buatan Sweden dan rod FIGO. Jadi ikan tak boleh terlepaslah..." Pemikiran seperti inilah yang menyebabkan berlakunya masalah seperti tadi..

Seperti apa yang selalu dikatakan oleh geng Wonderpets, "Apa yang penting??" "Kerjasama!!".. Itulah yang diperlukan ketika memancing. Si ikan telah menurut kehendak kita dengan memakan umpan yang di campak, maka kita juga harus bertolak ansur dengan mereka.. Ibaratkan diri anda bermain layang-layang atau wau... (kalau tak pernah main wau anggap sahaja anda ni baru kawin)..Bila tali wau sangat tegang ketika angin bertiup kencang, kita akan lepaskan tali sedikit demi sedikit agar tali wau tidak putus, manakala, kita akan karau tali wau bila tali wau kendur ketika angin bertiup perlahan... Begitu juga dengan memancing, bila ikan menarik dengan kuat, lepaskan sedikit tali dengan Drag yang sedia ada pada keliki agar tali tidak terlalu tegang dan kemudianya putus (gunalah drag yang sedia ada pada keliki anda, kalau tak, buat penat je orang cipta drag pada keliki),, dan karaulah ikan bila ikan tidak memberikan tegangan yang tinggi pada tali.. ~korang pikir la,, dia sanggup bergadai nyawa telan umpan korang yang ada mata kail, takkan la korang tak sanggup bagi sikit tali korang untuk ikan 2 lari menyelamatkan diri yang tidak selamat 2...~

Dengan kerjasama yang baik antara 2 pihak ini akan membuahkan hasil yang lebih baik dan memberangsangkan... Bayangkan.. Aku kelaut dengan hanya menggunakan tali utama 35-45 pound sahaja dan boleh naikkan spesis otai seperti Ebek, Haruan Tasek dan sebagainya... Sifu aku pula hanya menggunakan tali 25-30 pound sahaja... Cuba anda praktikkan cara ini, gunakan tali yang sederhana dan gunakan segala skill dan pengalaman yang ada untuk manaikkan ikan yang dipancing... Anda akan merasa lebih nikmat dan berbaloi....


Layan ikan lagi best dari layan member kat sebelah tu..

Monday, July 20, 2009

sungai kampung aku di tuba lagi..!!!!

Dalam masa 2 bulan udang mengganas di sungai kawasan kampung aku,beratus ekor udang yang telah berjaya aku naikkan.. ada yang kecil, ada yang sederhana dan ada juga yang bersaiz mega.. seperti biasa, selepas pulang dari kerja pada pukul 6 petang, aku akan membawa alatan pancing ku untuk memancing di sungai berhapiran rumahku... setelah umpan di labuhkan ke dasar sungai,,,, aku pun menanti dengan penuh kesabaran agar umpan ku dikutis oleh udang galah atau lebih dikenali dengan nama si sepit biru... penantian ku yang penuh kesabaran ini telah memakan masa hampir setengah jam... aku menjadi curiga kerana umpan ku masih lagi tidak dijamah oleh si sepit biru dan masih lagi dalam keadaan yang elok.... terlintas dihati ku, adakah sungai ini di tuba lagi????? atau, ada orang telah datang menjala di lubuk aku???? aku berfikiran begitu kerana biasanya umpan yang dijatuhkan akan dimakan sebaik sahaja ia jatuh kedasar sungai.... tambahan pula lubuk yang aku pancing adalah lubuk yang boleh dikira otai yang mempunyai penghuni yang bersepit biru dengan jumlah dan saiz yang agak memberangsangkan...

Jam pada handphone aku telah menunjuk kan masa 7.10mlm... bermakna masa aku telah memancing tanpa menaikkan udang ialah 1jam 10 minit.. kesabaran aku telah sampai ke kemuncak...!! fikiran aku menjadi semakin bingung... adakah benar sangkaan aku??? adakah sungai ini telah dituba lagi buat kali ke-4??? jadi untuk mencari kebenaran dengan apa yang aku sangkakan.. aku mengambil keputusan untuk terjun dan memeriksa keadaan di dasar sungai.. tanpa membuang masa aku terjun dengan bergayanya ke dalam sungai dan terus menyelam ala-ala rambo dalam cerita rambo 2.. tanganku meraba-raba di dasar sungai untuk mencari kalau-kalau ada si sepit biru yang mati akibat daripada racun tuba yang di gunakan manusia celaka untuk mengaut hasil bumi dengan senang dan tidak bermaruah.... tiba-tiba tanganku terpegang sesuatu yang sangat aku kenali.. ianya bercengkerang, bermisai dan berada dalam keadaan kaku berbentuk C... ia adalah udang galah.. jadi, sekarang aku tahu bahawa sangkaan aku memang benar dan untuk memastikan ianya lebih tepat lagi, aku menyelam lagi dan telah menjumpai seekor lagi si sepit biru malang bersaiz mega... sangkaan ku memang tepat sekali... aku membuang kembali udang malang itu ke sungai kerana mereka yang tidak bermaruah dan celaka sahaja mengutip hasil bumi seperti ini...
setelah naik ke darat aku terus bersiap pulang ke rumah.... di dalam perjalanan balik ke rumah... aku bertekad... kalau aku jumpa sesiapa yang menuba sungai.. aku akan tetak beliau dengan parang yang aku bawa kemana sahaja aku memancing..!!!! memang celaka..!!! selama 2 bulan telah 4 kali sungai itu di tuba.... habis udang mati hingga ke anak cucu..!!!

ni la yang biasaku dapat... kira ok la saiz ni... tp...........