Sailor Moon

About Me

My photo
kota bharu, kelantan, Malaysia
Pengetahuan yang alahkadar ini ingin ku kongsikan bersama semua dan harap menambah pengetahuan dalam bidang ini melalui tunjuk ajar kamu semua .

Wednesday, December 16, 2009

harga tidak menjamin kualiti

Alatan memacing merupakan sesuatu yang paling utama untuk memancing, kalau tiada alat macam mana nak mancing.. betul tak?? Terdapat pelbagai jenis alatan memancing yang di keluarkan untuk menampung permintaan yang semakin meningkat pada masa kini. dari sekecil mata pancing, tali tangsi, keliki dan hinggalah ke rod pancing. terdapat pelbagai jenama dan model yang di keluarkan mengikut trend zaman dan juga jenis penggunaan alatan pancing itu sendiri. Untuk menentukan kualiti barangn itu, ramai yang hanya bersandarkan harga barangan tersebut. lebih mahal harga maka lebih berkualitilah barang itu.

Yang sebenarnya, harga bukanlah penentu sepenuhnya kualiti sesuatu berang itu. memang tidak dinafikan barangan yang berjenama dan berkualiti itu memang tinggi nilai harganya. akan tetapi kita tidak boleh hanya menilai suatu barang tersebut dengan tinggi atau rendah nilai harganya sahaja. kadang-kadang bukan kualiti yang menentukan harga suatu barangan tersebut tetapi jenama yang menjadikan ianya mahal dan kelihatan lebih bagus dari jenama lain. bagi jenama yang namanya sudah dikenali dan meluas dipasaran. mereka boleh mengenakan harga yang lebih kerana namanya sudah terkenal dan sudah pasti pembeli tidak teragak-agak atau was-was untuk membeli barangan jenamanya. selaian itu barangan yang di import juga boleh menyebabkan harganya mahal kerana terpaksa menanggung kos yang lebih berbanding barangan tempatan seperti kos pengankutan dan cukai.

terdapat beberapa kes dimana kita membeli keliki atau rod berjenama dengan harga yang tinggi tetapi ia tidak memberikan khidmat yang memuaskan dan sudah pasti kita akan berasa hampa dan kecewa. jenama terkenal, harga pun mahal tetapi mengapa tidak memuaskan?? jawapanya biasanya terletak pada model yang di beli. walau setinggi mana terkenal jenama tersebut. tidak semua model yang dikeluarkan sempurna. contohnya keliki berjenama yang digunakan mudah berkarat. ini biasanya bagi keliki yang disalut stainlees steel, jika lapisan nipis salutan stainlees steel itu tanggal maka akan menyebabkan keliki itu berkarat bila terkena air terutama air masin.

contoh kerosan lain pula seperti bahagian-bahagian keliki yang mudah rosak seperti bahagian yang dibuat daripada basi seperti bebola keliki, roda tali dan spring yang digunakan. tidak semua model yang dikeluarkan menggunakan bahan asas yang sama pada bahagian kelikinya. jadi pilihlah dengan teliti bila membeli alatan pancing anda. dan ingatlah barangan yang mural bukan bererti tidak berkualiti dan barangan yang mahal bukan bererti betul-betul berkualiti.

Sunday, December 13, 2009

sikap gelojoh membawa padah

sukan memancing merupakan sukan bertaraf antarabangsa yang sudah melekat dalam di dalam diri dan darah aku.. sudah bertahun-tahun aku berkecimpung dalam bidang ini, banyak dugaan dan cabaran yang aku lalui, dari meredah hutan; semak samun; bergelap malam; berpanas terik matahari dan juga meredah hujan ribut yang lebat. sudah banyak pengalaman ku timba, sudah benyak ilmu ku dapat dan sudah banyak pengajaran yang ku terima. memancing mengajar aku erti kesabaran, persahabatan dan erti kehidupan. walaubagaimanapun sungguh sukar untuk aku buang sikap gelogoh dan tidak sabar di dalam diri aku ini. di dalam sukan memancing ini, sikap gelogoh dan tidak sabarlah yang selalunya membawah padah kepada si pemacing itu.

kisah ini berlaku pada diriku pada 12/12/2009, bersamaan hari sabtu. aku membawa kumpulan student aku untuk memancing di kawasan berhampiran rumah aku. boleh dikatakan semuanya tidak biasa memancing. semua peralatan dan umpan terpaksa aku sediakan kerana mereka tidak mempunyai alat yang mencukupi untk memancing. kami hanya memancing di kolam member aku sahaja kerana tidak dapat ke sungai berikutan terdapatnya beberapa wanita dalam kumpulan yang aku bawa.
setelah umpan di labuhkan, terus terdapat sentakan kuat daripada penghuni dasar kolam tersebut. patin seberat 3kg didaratkan walaupun agak sukar untuk menaikkan ikan kerana kami terlupa membawa penyauk dan hanya menaikkan ikan dengan tangan sahaja. ikan sangat galak pada waktu itu, kesemua 6 pancing yang digunakan menerima asakan kuat daripada ikan dan suasana amat kecoh sekali kerana 6 pemancing sedang bergelut dengan 6 ekor ikan di kawasan yang amat sempit termasuklah aku sekali. 3 daripadanya sudah berada di tebing dan hanya menunggu aku untuk menaikkannya dengan tangan. dalam kekalutan itu, oleh kerana tiadanya penyauk untuk menaikkan ikan ditembah pula dengan sikap tidak sabar, aku membuat keputusan untuk menaikkan aikan dengan joran sahaja. ketika aku sentap rod aku untuk menaikkan ikan ke tebinag, ikan itu berpaling arah menjunam semula kedasar kolam dan mematahkan rod X-Puyu aku hingga patah 3.

rasa kesah dan hampa timbul di hati kerana sikap gelojoh diri sendiri. hampa kerana kerugian rm170 kerana rod dipatahkan. namun aku berpuas hati kerana dengan rod yang patah ikan tersebut berjaya dinaikkan dan berpuas hati dapat melayan ikan hingga betol-betol keletihan.

Tuesday, December 1, 2009

Persediaan Kecil Tapi Penting

Sebelum memulakan sesuatu pekerjaan atau perjalanan, persediaan yang rapi perlu di sediakan dahulu untuk mengelakkan berlakunya masalah dan membuatkan perjalanan dan kerja anda tidak berjalan dengan sempurna dan lancar. Begitu juga dengan memancing,,,, jika persediaan tidak dilakukan dengan sempurna, masalah mungkin berlaku dan anda tidak dapat memancing dengan baik.Biasanya kita jarang lupa akan persediaan utama dalam memancing, tapi kita sering lupa pada persediaan kecil dalam memancing.persediaan kecil ini merangkumi persediaan alatan mancing, ubat-ubatan, mancis, alatan keselamatan dan sebagainya.

Persediaan dalam peralatan pancing amat penting jika berlaku masalah seperti kehilangan perkakas memancing seperti batu ladung, chili, mata kail dan juga perkakas asas keliki atau rod. Perkara ini sering berlaku ketika mata kail sangkut dan putus menyebabkan kita kehilangan batu ladung, mata kail dan chili. Faktor perubahan arus air juga menyumbang masalah jika tidak menyediakan batu ladung yang secukupnya mengikut saiz.

Dalam penyediaan abat-ubatan pula, ramai yang lupa tentang perkara ini. Ramai yang ambil ringan dan langsung tidak peduli langsung akan hal ini. Sering berlaku masalah kesihatan ketika memancing, contohnya demam ringan, pening dan badan tidak selesa akibat perubahan cuaca, panas terik dan sejuk terkena embun malam.. Sering juga pemancing terkena gigitan serangga ketika memancing. Kerap berlaku kita perlu membatalkan niat memancing dan terpaksa balik awal akibat daripada masalah tadi. Oleh itu sediakanlah sedikit ubat-ubatan yang difikirkan perlu seperti Paracetamol, minyak angin, balm, ubat luka dan sebagainya. Lebih elok lagi jika bawa set First Aid yang lengkap. Kalau anda fikirkan terlalu leceh untuk membawanya, sekurang-kurangnya bawalah sebotol balm serba guna untuk pening kepala, di gigit serangga/sengatan ikan, luka dan ketidakselesaan badan.

Mancis juga penting jika berlaku masalah kehabisan bateri lampu jika memancing di malam hari. Selain daripada untuk membuat ungun api untuk membekalkan cahaya dan memasak hasil tangkapan, api penting untuk menghalau serangga dan binatang berbisa seperti ular. Bagi pemancing yang gemar memancing di sungai atau lombong pada waktu malam, saya menasihatkan anda supaya menggunakan api untuk membekalkan cahaya barbanding lampu kerana cahaya lampu akan menarik perhatian serangga dan ular berbisa untuk mendekatinya.
Ini akan memberikan masalah jika anda di gigit serangga atau di patuk ular berbisa. Ungun api atau lilin mungkin akan menyelamatkan nyawa anda daripada bahaya tadi kerana api sedikit-sebanyak akan menakutkan ular berbisa dari menghampiri anda.

Akhir sekali, alatan keselamatan juga perlu disediakan seperti pisau, parang, lampu, telefon bimbit dan sebagainya. Parang dan pisau penting dalam menghadapi segala masalah yang mungkin timbul seperti terserempak dengan binatang berbisa atau manusia durjana seperti mat gian, perompak atau si penuba sungai. Jika jumpa dengan si penuba sungai, tetak je Medulla Oblongatanya dengan parang anda itu.

Wednesday, September 2, 2009

Teknik memancing sebarau (umpan hanyut)

Sebarau merupakan sejenis ikan pemangsa air tawar yang bersisik di peraian Malaysia. Ia merupakan pemangsa yang agresif dan sangat gemar bermain di kawasan yang berarus. Lincah, cergas dan agresif ketika memburu anak-anak ikan atau udang kecil. Kepalanya seakan-akan kelah tetapi badannya lebih leper dan mempunyai ekor merah berbentuk “V” dan berbingkai hitam, di badannya terdapat satu belang hitam seakan-akan tali pinggang hitam taekwando.


Untuk memancing ikan ini, kesabaran dan skill yang betul di perlukan untuk mendaratkannya. Ini kerana sifat ikan ini yang lebih suka berada di kawasan air berarus dan sangat sensitif dengan kehadiran manusia. Boleh juga memancing menggunakan cara biasa dengan menggunakan batu ladung tetapi ia bukanlah cara terbaik untuk memancing sebarau ini.

Terdapat 2 cara terbaik untuk memancing sebarau iaitu dengan menggunakan gewang (casting) atau dengan mengggunakan umpan hidup. Namun penggunaan umpan hidup adalah yang terbaik daripada yang terbaik. Dalam penggunaan umpan hidup untuk memancing sebarau ini, teknik umpan hanyut lebih berkesan kerana ia membuatkan umpan Nampak seperti anak ikan yang bebas dan semulajadi. Untuk memancing umpan hanyut, batu ladung tidak boleh digunakan kerana ia akan membuatkan umpan tenggelam di dasar sungai. Sebaiknya tali utama dihubungkan dengan Chili yang bersaiz kecil dan perambut yang halus dengan panjang lebih kurang sehasta. Gunakan mata kail yang lebih kecil untuk tidak membebankan umpan dan seterusnya menyebabkan umpan mati. Mata kail pula sebaiknya dicangkuk di bahagian mulut umpan (anak ikan) untuk membuatkan umpan berenang secara normal, jika mata kail dicangkuk di bahagian atas ikan, ini akan membuatkan ikan berenang secara melintang bila terkena arus, ini akan mencacatkan umpan dan sekaligus akan membuatkan si sebarau merasa curiga dan tidak membaham umpan.

Tuesday, July 28, 2009

Memancing adalah acara tarik tali???

Sukan memancing merupakan sukan bertaraf antarabangsa yang kian diminati ramai, tidak kira tua atau muda, kecil atau besar, lelaki atau perempuan,, semuanya pasti tahu apakah itu sukan memancing....

Akan tetapi, tahukah anda bahawa memancing ini memerlukan kesefahaman dan kerjasama antara dua pihak yang berlainan spesis...... Ramai yang di antara kaki pancing yang beranggapan bahawa memancing ini merupakan permainan tarik tali antara spesis berdarah panas "manusia" dengan spesis berdarah sejuk "ikan".. Sebaik sahaja si ikan membaham umpan, maka mereka umpama berada di medan sukan tarik tali... si ikan melarikan umpan sekuat hati, manakala si kaki pancing membalas tarikan si ikan dengan karauan kelikinya dengan sekuat hati tanpa mengira ketegangan yang di tanggung oleh tali utama dan perambutnya... Seringakali apabila acara ini berlangsung, berlakunya kemalangan dan kecelakaan yang tidak diingini seperti tali utama/perambut putus, mata kail patah/lurus, ikan dapat melepaskan diri kerana mata kail tanggal serta batang pancing/rod patah kerana tidak dapat menahan bebanan yang tinggi..

Semua masalah tadi berlaku adalah kerana sifat kaki pancing itu sendiri.. walhal mereka telah menggunakan alatan yang mahal dan berteknologi tinggi.. tetapi masalah tadi masih juga berlaku.. Dalam fikiran mereka terselit teori yang mereka sendiri tidak pasti.. "Aaahh.!! Aku menggunakan tali tangsi 50 pound, keliki ABU GARCIA buatan Sweden dan rod FIGO. Jadi ikan tak boleh terlepaslah..." Pemikiran seperti inilah yang menyebabkan berlakunya masalah seperti tadi..

Seperti apa yang selalu dikatakan oleh geng Wonderpets, "Apa yang penting??" "Kerjasama!!".. Itulah yang diperlukan ketika memancing. Si ikan telah menurut kehendak kita dengan memakan umpan yang di campak, maka kita juga harus bertolak ansur dengan mereka.. Ibaratkan diri anda bermain layang-layang atau wau... (kalau tak pernah main wau anggap sahaja anda ni baru kawin)..Bila tali wau sangat tegang ketika angin bertiup kencang, kita akan lepaskan tali sedikit demi sedikit agar tali wau tidak putus, manakala, kita akan karau tali wau bila tali wau kendur ketika angin bertiup perlahan... Begitu juga dengan memancing, bila ikan menarik dengan kuat, lepaskan sedikit tali dengan Drag yang sedia ada pada keliki agar tali tidak terlalu tegang dan kemudianya putus (gunalah drag yang sedia ada pada keliki anda, kalau tak, buat penat je orang cipta drag pada keliki),, dan karaulah ikan bila ikan tidak memberikan tegangan yang tinggi pada tali.. ~korang pikir la,, dia sanggup bergadai nyawa telan umpan korang yang ada mata kail, takkan la korang tak sanggup bagi sikit tali korang untuk ikan 2 lari menyelamatkan diri yang tidak selamat 2...~

Dengan kerjasama yang baik antara 2 pihak ini akan membuahkan hasil yang lebih baik dan memberangsangkan... Bayangkan.. Aku kelaut dengan hanya menggunakan tali utama 35-45 pound sahaja dan boleh naikkan spesis otai seperti Ebek, Haruan Tasek dan sebagainya... Sifu aku pula hanya menggunakan tali 25-30 pound sahaja... Cuba anda praktikkan cara ini, gunakan tali yang sederhana dan gunakan segala skill dan pengalaman yang ada untuk manaikkan ikan yang dipancing... Anda akan merasa lebih nikmat dan berbaloi....


Layan ikan lagi best dari layan member kat sebelah tu..

Monday, July 20, 2009

sungai kampung aku di tuba lagi..!!!!

Dalam masa 2 bulan udang mengganas di sungai kawasan kampung aku,beratus ekor udang yang telah berjaya aku naikkan.. ada yang kecil, ada yang sederhana dan ada juga yang bersaiz mega.. seperti biasa, selepas pulang dari kerja pada pukul 6 petang, aku akan membawa alatan pancing ku untuk memancing di sungai berhapiran rumahku... setelah umpan di labuhkan ke dasar sungai,,,, aku pun menanti dengan penuh kesabaran agar umpan ku dikutis oleh udang galah atau lebih dikenali dengan nama si sepit biru... penantian ku yang penuh kesabaran ini telah memakan masa hampir setengah jam... aku menjadi curiga kerana umpan ku masih lagi tidak dijamah oleh si sepit biru dan masih lagi dalam keadaan yang elok.... terlintas dihati ku, adakah sungai ini di tuba lagi????? atau, ada orang telah datang menjala di lubuk aku???? aku berfikiran begitu kerana biasanya umpan yang dijatuhkan akan dimakan sebaik sahaja ia jatuh kedasar sungai.... tambahan pula lubuk yang aku pancing adalah lubuk yang boleh dikira otai yang mempunyai penghuni yang bersepit biru dengan jumlah dan saiz yang agak memberangsangkan...

Jam pada handphone aku telah menunjuk kan masa 7.10mlm... bermakna masa aku telah memancing tanpa menaikkan udang ialah 1jam 10 minit.. kesabaran aku telah sampai ke kemuncak...!! fikiran aku menjadi semakin bingung... adakah benar sangkaan aku??? adakah sungai ini telah dituba lagi buat kali ke-4??? jadi untuk mencari kebenaran dengan apa yang aku sangkakan.. aku mengambil keputusan untuk terjun dan memeriksa keadaan di dasar sungai.. tanpa membuang masa aku terjun dengan bergayanya ke dalam sungai dan terus menyelam ala-ala rambo dalam cerita rambo 2.. tanganku meraba-raba di dasar sungai untuk mencari kalau-kalau ada si sepit biru yang mati akibat daripada racun tuba yang di gunakan manusia celaka untuk mengaut hasil bumi dengan senang dan tidak bermaruah.... tiba-tiba tanganku terpegang sesuatu yang sangat aku kenali.. ianya bercengkerang, bermisai dan berada dalam keadaan kaku berbentuk C... ia adalah udang galah.. jadi, sekarang aku tahu bahawa sangkaan aku memang benar dan untuk memastikan ianya lebih tepat lagi, aku menyelam lagi dan telah menjumpai seekor lagi si sepit biru malang bersaiz mega... sangkaan ku memang tepat sekali... aku membuang kembali udang malang itu ke sungai kerana mereka yang tidak bermaruah dan celaka sahaja mengutip hasil bumi seperti ini...
setelah naik ke darat aku terus bersiap pulang ke rumah.... di dalam perjalanan balik ke rumah... aku bertekad... kalau aku jumpa sesiapa yang menuba sungai.. aku akan tetak beliau dengan parang yang aku bawa kemana sahaja aku memancing..!!!! memang celaka..!!! selama 2 bulan telah 4 kali sungai itu di tuba.... habis udang mati hingga ke anak cucu..!!!

ni la yang biasaku dapat... kira ok la saiz ni... tp...........

Monday, May 11, 2009

cara pemasangan perut ayam

perut ayam merupakan umpan pancing yang sudah diguna pakai sekian lama untuk sukan memancing air tawar... di mana-mana pun, perut ayam menjadi pilihan untuk dijadikan umpan untuk memburu ikan air tawar tidak kiralah di sungai, kolam, tasik dan sebagainya.... tapi tahukah anda cara untuk memasang parut ayam yang betul dan tidak mudah tanggal bila dimakan ikan??

banyak cara yang di digunakan untuk memasang perut ayam ini di mata pancing, sama ada di cangkuk terus pada mata kail dengan saiz yang kecil, atau cangkuk pada bahagian perut ayam dan dibiarkan berjuntai seolah-olah separti seekor cacing... ada juga yang mengcangkuk dan melilit perut ayam di mata pancing.. tapi semua itu sangat mudah tertanggal bila ditarik ikan kecil...

oleh itu cara ynag terbaik untuk memasang umpan perut ayam ialah dengan memasukkan mata pancing ke dalam perut ayam dan ikankan dengan tali perambut anda..
cara pemasangan =
-gunakan perambut yang agak panjang(1 hasta><)
-potong perut ayam dengan panjang 1jengkal><
-masukkan mata pancing ke dalam perut ayam hingga ke hujung perut,
tapi jangan melebihi panjang perut ayam.
-ikat hujung bahagian atas perut ayam dengan tali perambut anda..

cara ini terbukti lebih baik kerana tidak mudah tanggal bila dimakan ikan kecil dan juga ikan mudah mengena... cara ini juga boleh digunakan untuk ikan besar dan juga kecil..

Saturday, March 7, 2009

persediaan rapi penting sebelum memancing

memancing bukanlah satu perkara yang mudah... memancing memerlukan segala persiapan yang rapi dari segi peralatan, umpan, masa dan juga tempat untuk memancing... jika tertinggal salah satu daripadanya maka kita tak boleh memancing.. cuba pikir boleh tak jika anda memancing dengan tiadanya peralatan memancing?? tiada umpan?? atau tiada tempat untuk memancing?? hahaha... sudah tentu tak boleh kan?? kan?? kan?? kalau boleh cuba anda bagi bukti kepada saya... saya akan tabik bila terjumpa dengan anda... hahahahaaa

oleh itu anda perlu menyiapkan segala yang perlu sebelum memancing,,, pertama sekali kita perlu tetapkan yang tujuan turun memancing hari ini adalah untuk berburu ikan jenis apa... contohnya jika hendak turun berburu ikan jenis pemburu seperti haruan atau toman, pastikan anda menyediakan umpan dan peralatan untuk memancing haruan dan toman,, jika hendak memburu ikan jenis bersisik jenis lampam atau jelawat maka bawalah umpan yang sesuai dan begitu juga peralatannya..

kedua, pastikan keadaan cuaca sesuai untuk memancing,,, masa yang sesuai untuk memancing tidaklah panting sangat tapi asalkan jangan pada masa hujan lebat sudah... panas sejuk, panas terik, siang atau malam tidaklah menjadi masalah untuk memancing..

tempat untuk memancing juga perlu dititik beratkan.. ini kerana kawasan / persekitaran memainkan peranan penting dalam penyediaan umpan anda,,, di sesetengah tempat, selera ikan tidak sama dengan kawasan anda,, ikan lebih suka makan apa yang ada di sekitarnya,,, contohnya disesetengah tempat, ikan memakan buah atau tumbuhan yang ada di sekeliling nya.. seperti sawit, buah getah, cermai, buah ara dan sebagainya.. jadi anda boleh gunakan alam sekeliling untuk memancing selain dari umpan yang sedia ada seperti cacing, organ ayam dan sebagainya..

dan yang paling penting,,,, pastikan tiada yang tertinggal sebelum memulakan perjalanan.

Monday, February 9, 2009

cara pemasangan umpan hidup (udang)

umpan udang hidup merupakan pilihan utama kaki-kaki pancing untuk memancing ikan tidak kiralah memancing di kawasan air masin atau air tawar.. tapi tahukah anda cara untuk menggunakan umpan udang hidup itu agar ia tidak mudah mati atau tanggal dari mata kail ketika membuat balingan. mungkin perkara ini bukan lagi masalah bagi yang sudah lama dalam hobi memancing ini.. tetapi bagi yang masih baru dalam penggunaan udang hidup ini,, ini merupakan masalah besar kerana umpan tanggal dan tidak mendapat sebarang tangkapan berikutan masalah ini..

sebenarnya kita boleh cangkuk mata kail pada mana-mana badan udang itu asalkan ia tidak mengenai otak atau organ penting udang tersebut.. ada di antara mereka yang mencangkuk pada bahagian ekor udang tersebut,, ini adalah kerana ia lebih keras dari bahagian lain dan udang lebih selesa untuk bergerak di dalam air.. udang juga lebih tahan lama kerana ia masih lagi boleh bergerak dan tidak mengalami kecederaan yang teruk akibat dicangkuk mata kail.



tetapi cara ini ada kelemahannya.. ini kerana ikan lebih tertarik pada kilauan merah mata udang tersebut ketika memburu makanan. jadi sering kali kita dapati bahawa kepala udang tercabut di baham ikan ketika memancing.. oleh itu, cara yang lebih efektif untuk mengcangkuk mata kail ialah di bahagian kepala udang tersebut... tetapi kita perlu berhati-hati agar mata kail tidak mengenai bahagian otak atau bahagian penting udang itu yang boleh menyebabkan udang itu mati atau tidak aktif dan tidak menarik perhatian ikan..

cara mencangkuk mata kail di bahagian kepala ialah berbeza mengikut jenis udang.. bagi udang pasir/putih, kita boleh cangkuk di bahagian depan kepala atau tanduk lebarnya.. bagi udang gantung pula tiada tanduk lebar di kepala.. maka kita boleh cangkuk di bahagian depan kepala atau bahagian cengkerang kepala,,, seperti bahagian pipi udang tersebut... tetapi cara ini terdapat kelemahannya... kerana jika tidak berhati-hati, udang itu akan mati kerana otak ditembusi mata kail. seperkara lagi ialah bahagian kepala ini adalah bahagian yang paling lembut.. oleh itu ia mudah tanggal ketika kita membuat balingan atau tersentak... jadi untuk mengatasi masalah ini.. kita tidak perlu menggunakan timah atau batu ladung ketika menggunakan teknik ini..