Sailor Moon

About Me

My photo
kota bharu, kelantan, Malaysia
Pengetahuan yang alahkadar ini ingin ku kongsikan bersama semua dan harap menambah pengetahuan dalam bidang ini melalui tunjuk ajar kamu semua .

Tuesday, July 28, 2009

Memancing adalah acara tarik tali???

Sukan memancing merupakan sukan bertaraf antarabangsa yang kian diminati ramai, tidak kira tua atau muda, kecil atau besar, lelaki atau perempuan,, semuanya pasti tahu apakah itu sukan memancing....

Akan tetapi, tahukah anda bahawa memancing ini memerlukan kesefahaman dan kerjasama antara dua pihak yang berlainan spesis...... Ramai yang di antara kaki pancing yang beranggapan bahawa memancing ini merupakan permainan tarik tali antara spesis berdarah panas "manusia" dengan spesis berdarah sejuk "ikan".. Sebaik sahaja si ikan membaham umpan, maka mereka umpama berada di medan sukan tarik tali... si ikan melarikan umpan sekuat hati, manakala si kaki pancing membalas tarikan si ikan dengan karauan kelikinya dengan sekuat hati tanpa mengira ketegangan yang di tanggung oleh tali utama dan perambutnya... Seringakali apabila acara ini berlangsung, berlakunya kemalangan dan kecelakaan yang tidak diingini seperti tali utama/perambut putus, mata kail patah/lurus, ikan dapat melepaskan diri kerana mata kail tanggal serta batang pancing/rod patah kerana tidak dapat menahan bebanan yang tinggi..

Semua masalah tadi berlaku adalah kerana sifat kaki pancing itu sendiri.. walhal mereka telah menggunakan alatan yang mahal dan berteknologi tinggi.. tetapi masalah tadi masih juga berlaku.. Dalam fikiran mereka terselit teori yang mereka sendiri tidak pasti.. "Aaahh.!! Aku menggunakan tali tangsi 50 pound, keliki ABU GARCIA buatan Sweden dan rod FIGO. Jadi ikan tak boleh terlepaslah..." Pemikiran seperti inilah yang menyebabkan berlakunya masalah seperti tadi..

Seperti apa yang selalu dikatakan oleh geng Wonderpets, "Apa yang penting??" "Kerjasama!!".. Itulah yang diperlukan ketika memancing. Si ikan telah menurut kehendak kita dengan memakan umpan yang di campak, maka kita juga harus bertolak ansur dengan mereka.. Ibaratkan diri anda bermain layang-layang atau wau... (kalau tak pernah main wau anggap sahaja anda ni baru kawin)..Bila tali wau sangat tegang ketika angin bertiup kencang, kita akan lepaskan tali sedikit demi sedikit agar tali wau tidak putus, manakala, kita akan karau tali wau bila tali wau kendur ketika angin bertiup perlahan... Begitu juga dengan memancing, bila ikan menarik dengan kuat, lepaskan sedikit tali dengan Drag yang sedia ada pada keliki agar tali tidak terlalu tegang dan kemudianya putus (gunalah drag yang sedia ada pada keliki anda, kalau tak, buat penat je orang cipta drag pada keliki),, dan karaulah ikan bila ikan tidak memberikan tegangan yang tinggi pada tali.. ~korang pikir la,, dia sanggup bergadai nyawa telan umpan korang yang ada mata kail, takkan la korang tak sanggup bagi sikit tali korang untuk ikan 2 lari menyelamatkan diri yang tidak selamat 2...~

Dengan kerjasama yang baik antara 2 pihak ini akan membuahkan hasil yang lebih baik dan memberangsangkan... Bayangkan.. Aku kelaut dengan hanya menggunakan tali utama 35-45 pound sahaja dan boleh naikkan spesis otai seperti Ebek, Haruan Tasek dan sebagainya... Sifu aku pula hanya menggunakan tali 25-30 pound sahaja... Cuba anda praktikkan cara ini, gunakan tali yang sederhana dan gunakan segala skill dan pengalaman yang ada untuk manaikkan ikan yang dipancing... Anda akan merasa lebih nikmat dan berbaloi....


Layan ikan lagi best dari layan member kat sebelah tu..

7 comments:

hafiz said...

adakah mata kail anda trlekat kat "remba?" hahaha...

gapo maksud -(kalau tak pernah main wau anggap sahaja anda ni baru kawin)? apakah persamaan wau dgn kawin? knapa tdk yg da lama kawin? atau lelaki yg beristeri dua?

saya mnekankan impian beristeri dua itu... hehehe...

ketutu said...

remba bukan rock pun bukan... tapi ditelan sang labu dan labi....

ketika baru kawin kita harus bertoleran si, sabar, tidak gopoh atau gelojoh, bertolak ansur dan bersedia menurut kehendak 2 pihak yang berlainn... tp klu dah lme kawin lantak la.... main terjah pn xpe..

aku menekankan impian kelaut kali ke-2

hafiz said...

hahah.. laa.. labu la hk berat tu..

aiseymen... info xsenonoh rupanya... hahaha.. aku bwh umo... xleh2.. aku muda n pmikiran sihat lg..

aku impikan bleh g mancing. (T.T)

qishie said...

betul3..

layan member sebelah tu rasa nak sepak je perut dia,

ahahahaha

hafiz said...

waaaaahahahha,,, tu bukan gambar aku laaaaaaaaaaaaaa!!!!!!! qish pendek!!!!!!!!

qishie said...

ah!jangan tipu!


walaupun rupamu tidak menawan
tetapi perutmu tetap menjadi ancaman!


ahahahaha

ketutu said...

woi... korang penah tgk x anak berbau mati tertambat??? atau sepat mati di mata tauk???
aku buat umpan hidup kang bru tau